čtvrtek 22. listopadu 2018

Z Prahy na Vichren a zpět za čtyři dny

Pokud máte čtyři volné dny a nevíte co s nimi, zdolejte Vichren. Nejvyšší vrchol pohoří Pirin, druhou nejvyšší horu Bulharska a zároveň třetí nejvyšší horu Balkánu. Výlet z České republiky na vrchol a zpět zabere se vším všudy čtyři dny a může tak být dobrou alternativou na prodloužený víkend. Jelikož jsme podobný výlet sami podnikli na počátku listopadu, přinášíme několik vlastních postřehů.

Po necelých třech letech života v Sofii jsem byl konečně schopen s kamarády ze studií zorganizovat výlet v Bulharsku. Martin a Ondřej, zkušení horalové, běžci a parťáci při cestování Balkánem, se rozhodli obětovat část své placené dovolené a navštívit zemi, která se mi stala přechodným domovem. Díky jejich hodnocení jsme si uvědomili, že je možné zdolávat vrcholky po celé Evropě i v poměrně krátkém časovém horizontu. V tomto případě je cílem Vichren za čtyři dny i s cestou tam a zpět. Plán je jasný. První den - cesta do Bulharska. Druhý a třetí den zdolávání Vichrenu, jež obsahuje: cestu do Banska, hlavního turistického centra Pirinu, výstup na chatu Vichren, přespání na chatě, ranní výstup na vrchol, odpolední sestup zpět do Banska a návrat do Sofie. Čtvrtý den – cesta zpět do ČR.

Vichren Pirin

Kluci přilétají v pátek večer přímým letem Wizz Air Bratislava - Sofie. Dopravu z Prahy do Bratislavy volí vlakem. První den je tak strávený cestou. Použití přímého leteckého spoje Praha Sofie by ušetřilo významnou měrou několik hodin, leč přímé spojení z České republiky je několikrát dražší. Stejně tak je i několikrát dražší cesta vlastním autem. Čas je sice důležitý, ale ušetřené peníze jsou ještě důležitější, a proto se snažíme celý výlet pojmout co nejlevněji. První noc trávíme v mém bytě, díky čemuž ušetříme peníze za ubytování. To však není v Sofii nijak drahé. Nejlevnější hostely se zde dají sehnat už od 30 leva za noc (1 lev = 13 Kč).

Druhý den vyrážíme za 15 leva na osobu autobusem v 9:45 směr Bansko. Místo plánovaného příjezdu po 12:00 přijíždíme o hodinu později, protože zhruba po hodině cesty blokuje silnici kolona pomalu se ploužících aut v obou směrech. Necelých deset kilometrů se tak plazíme hodinu, abychom nakonec zjistili, že to celé byl protest. Proti čemu tímto způsobem Bulhaři protestovali dodnes netušíme, nicméně nás to stálo hodinu času. Do Banska přijíždíme až po jedné hodině odpoledne, ale stejně vlastně není kam spěchat. Celý okruh Bansko – Vichren – Bansko, který chceme podniknout má necelých 32 km s pozitivním převýšením přes 2200 m. Na jeden den je to příliš, obzvláště když připočteme dopravu z a do Sofie, ale na dva dny je to zase poměrně málo.

chata Vichren

Jinak to však nejde a alespoň nemusíme spěchat. Dáme si proto v klidu k obědu musaku a pivo (vše za 5 leva) a po třetí odpoledne se vydáváme na cestu. Čeká nás pouze výstup na chatu Vichren po žluté turistické značce. Úsek o délce 11 km vede zpočátku po mírné sjezdovce, aby se po 6 km změnil v příjemné stoupání lesem. Celé stoupání by se dalo i běžet, což Ondřej hned zpočátku navrhuje, avšak u zbytku týmu nenachází potřebné pochopení. Směrovníky udávají od turistického střediska v Bansku k chatě čas 3 a půl hodiny, ale rychlejší chůzí zvládáme vzdálenost za hodiny dvě. Chata Vichren je otevřená celoročně, nocleh zde stojí 15 leva a dá se sem vyjet autem. Před tím než jdeme před devátou spát, si dáváme několik piv a polévku, každá položka za cenu 2 leva.

Ráno je dost chladně, ale azurově modrá obloha je příslibem krásného dne. Vzdálenost od chaty na vrchol je lehce přes tři kilometry, ale s převýšením skoro 1000 metrů. Člověk se tak i v chladném ránu nakonec zapotí. Značení udává čas na vrchol opět 3 hodiny, my trasu zvládáme za necelé dvě hodiny. Výstup jižní stranou není technicky nijak náročný. Stačí jen stále šlapat nahoru. Vrchol přichází dříve, než bychom čekali.

Vichren vrchol

Po povinných vrcholových fotkách sestupujeme technicky náročnější (občas se objeví řetěz) severní stranou a v sedle pod vrcholem zahýbáme vpravo sestupem po zelené turistické značce k chatě Banderica. Ondřej se rozhodne Vichren v rámci tréninku seběhnout, já s Martinem dáváme přednost normální chůzi. U chaty se nakonec rozběhneme všichni, jelikož cesta od chaty zpět do Banska je stejná, jakou jsme absolvovali nahoru. Kolem 14:00 jsme nakonec na autobusovém nádraží v Bansku, kde v klidu stihneme jedno pivo v nádražní restauraci, protože autobus do Sofie jede až 15:20. Večer dáváme v Sofii ještě pivo a večeři a prohlédneme si nejzajímavější místa ve městě. Čtvrtý den ráno stíháme ještě rychlou prohlídku některých míst v Sofii a před polednem vyrážíme na letiště. Letadlo do Bratislavy letí ve 13:40. Čtvrtý den opět vyplňuje z většiny pouze cestování.

Pirin

Prodloužený víkend se tak dá strávit i tam, kde by to jeden nečekal. Například v Bulharsku. Při využití přímých letů Praha - Sofie, použití vlastního auta či pronájmu vlastního auta v Bulharsku by se celá akce dala stihnout i za tři dny, ale takový výlet by byl zbytečně hektický a několikanásobně dražší. Zároveň by vyžadoval i jistou fyzickou kondici, neboť zdolat Vichren z Banska nahoru a dolů během jednoho dne je už poměrně pěkný výkon. Čtyři dny se tudíž zdají být ideální pro krásný výlet kombinující poznání bulharské přírody a kultury.

Vichren Pirin

Jaký nakonec byl náš rozpočet prodlouženého víkendu Praha – Vichren a zpět?

Zpáteční letenka Wizz Air Bratislava – Sofie - 520 Kč
Jízdenky Praha – Bratislava a zpět (kombinace SuperAkčních jízdenek Praha – Brno a normálního jízdného) - 614 Kč
Jízdenky Sofia – Bansko a zpět - 390 Kč
Nocleh na chatě Vichren - 195 Kč
Jídlo a pití - 611 Kč

Rozpočet celého výletu na jednu osobu tak činil 2330 Kč.

Je pravdou, že jsme významně ušetřili za dvě noci ubytování v Sofii. S využitím nejlevnějších hostelů by se rozpočet navýšil přibližně o 800 Kč. Pokud však na druhou stranu přibalíte spacák a karimatku, není problém strávit dvě noci v Sofii pod širákem (vyzkoušeno). To už je však spíše pro dobrodružnější povahy. Na závěr se hodí poznamenat, že podobný vzorec by bez problému šel uplatnit i na další vrcholy v Bulharsku - nejvyšší horu celého Balkánu Musalu v pohoří Rila či na Botev, nejvyšší vrchol Staré Planiny. Pokud tak budete mít prodloužených víkendů více, Bulharsko může být zajímavou volbou.