Co dělat v Bulharsku o prvním dubnovém víkendu, kdy předpověď hlásí jasno bez jediného mráčku a teploty ke 20°C? Samozřejmě vyrazit do hor. Žádná jiná alternativa snad ani neexistuje. Jediným problémem tak zůstává, do kterých hor se vydat. Rila a Pirin jsou ještě beznadějně zasypány sněhem i v nižších polohách, Stara Planina je na tom podobně, a tak volba padá na Rodopy, konkrétně na oblast mezi městy Smoljan a Asenovgrad.
Jelikož stále ještě nemám
GPS, nezbývá mi, než se spoléhat na mapu a značení v terénu,
což může být první vážný problém. Už od loňského roku mám schovanou mapu Západních Rodop od nakladatelství Domino, která
je pro danou oblast tou nejběžnější dostupnou mapou v Bulharsku.
Konečně přišel čas ji vyzkoušet. Už teď si hned na
rovinu můžeme říct, že mapa má daleko k dokonalosti. Mapa má
bohužel daleko i k tomu, aby byla dobrá. Měřítko 1:100 000
nabízí minimum detailů, turistické značení v mapě nejednou
neodpovídá značení v terénu a množství značených cest
není zaneseno vůbec. Ale abych mapu jenom nekritizoval, je dobré
se zmínit, že kdybych se měl spoléhat pouze na značení v
terénu, nevyšel bych pravděpodobně ani ze Smoljanu. O tom však
později. Plánování celého výletu trvá asi 15 minut, kdy
zjišťuji, že zhruba polovina trasy od Smoljanu na úroveň vesnic
Orehovo a Hvoyna se dá ujít na značených cestách a druhá půlka
na Asenovgrad je bez turistického značení. Podle mapy by se však
dalo dojít po místních cestách, takže si tuto variantu nechávám
otevřenou. Vzdálenost nějakých 60 – 100 km, spousta času a
nádherná předpověď počasí. Co víc si přát.
Přímý autobus Sofie – Smoljan má odjezd v osm ráno. Na nástupišti se z autobusu vyklube mikrobus pro 20 lidí, ale díky bohu na mě vyšla samostatná sedačka, takže si čtyř a půl hodinovou cestu užiji alespoň trochu v pohodlí. Cesta po dálnici na Plovdiv ubíhá rychle a bez problémů, i když podle zvuků a otřesů mikrobusu občas kontroluji, jestli jsme pořád ještě na dálnici nebo jsme přejeli na koleje. Od Asenovgradu začíná nejhezčí úsek cesty, kdy se cesta proplétá vedle řeky hlubokým údolím, obklopena strmými srázy a ostrými skálami Rodop. Už na tomto úseku je cítit charakter celého pohoří. Ohromná rozlehlost, neuvěřitelná členitost, ale i zvláštní krása a malebnost jsou něčím úplně jiným, než co lze zažít v Rile či Pirinu. Hřbet za hřbetem, údolí za údolím, nekonečné lesy a spousta bočních cest a lesních stezek. To jsou Rodopy.
Rozdělené na východní a západní část s rozlohou přes 14 000 km2 představují jedno z nejrozlehlejších pohoří v Bulharsku. Od vesnice Hvoyna se údolí rozestupuje a cesta začíná stoupat k nejvýznamnějšímu lyžařskému areálu celých Rodop Pamporovu. Hromady sněhu v lesích kolem cesty a na sjezdovkách poměrně rychle vyvrací můj předpoklad, že v Rodopech nebude moc sněhu. Možná ho tu není tolik jako v Rile, ale určitě ho není málo. Začínám přemýšlet, jestli jsem výlet se svojí ultra lehkou výbavou trochu nepodcenil. Trailové běžecké boty, elasťáky a rolák s lehkou větrovkou není úplně to pravé pro brodění sněhem, ale uvidíme. Předpověď hlásí jasno a skoro 20°C. Po Pamporovu následuje sjezd serpentinami do Smoljanu, nejvýznamnějšího centra celých Rodop a výchozího bodu mojí trasy. Obklopen mohutnými skálami a schován až dole v údolí představuje Smoljan malebné městečko uprostřed hor, kde je znát velký potenciál pro rozvoj turistického ruchu.
Rozdělené na východní a západní část s rozlohou přes 14 000 km2 představují jedno z nejrozlehlejších pohoří v Bulharsku. Od vesnice Hvoyna se údolí rozestupuje a cesta začíná stoupat k nejvýznamnějšímu lyžařskému areálu celých Rodop Pamporovu. Hromady sněhu v lesích kolem cesty a na sjezdovkách poměrně rychle vyvrací můj předpoklad, že v Rodopech nebude moc sněhu. Možná ho tu není tolik jako v Rile, ale určitě ho není málo. Začínám přemýšlet, jestli jsem výlet se svojí ultra lehkou výbavou trochu nepodcenil. Trailové běžecké boty, elasťáky a rolák s lehkou větrovkou není úplně to pravé pro brodění sněhem, ale uvidíme. Předpověď hlásí jasno a skoro 20°C. Po Pamporovu následuje sjezd serpentinami do Smoljanu, nejvýznamnějšího centra celých Rodop a výchozího bodu mojí trasy. Obklopen mohutnými skálami a schován až dole v údolí představuje Smoljan malebné městečko uprostřed hor, kde je znát velký potenciál pro rozvoj turistického ruchu.
Po čtyřech a půl hodinách
cesty tak stojím na smoljanském autobusovém nádraží a
přemýšlím, kam se vydat. Centrum je jasnou volbou, neboť podle
mapy by se někde u hlavní promenády mělo schovávat informační
středisko. Jeho přítomnost potvrzují i dřevěné směrovníky u
promenády, ale jelikož už se blíží jedna hodina odpoledne a mě
se nechce ztrácet čas hledáním něčeho, co stejně možná bude
zavřené, vydávám se zpět nahoru po silnici odkud jsem přijel.
Podle mapy by totiž někde z této části měla vést značená
cesta ve směru na Smoljanská jezera a Orfeovy skály. Nemaje
nejmenší potuchy, kde značená cesta začíná, proplétám se
uličkami a dvorky Smoljanu tak nějak ve správném směru, aby se v
jednu chvíli najednou objevila na zídce u cesty modrá značka. Inu
začátek značení na bulharský způsob. Na hlavní silnici je pak
následována další modrou značkou, potvrzující správný směr.
Značení je pěkně vyvedené a vypadá celkem nově, a tak jdou
první kilometry bez problémů až ke skále zvané Kokošata stena.
Zde vede značená cesta přímo
přes statek se zavřenou bránou, oplocený ohradníky pro dobytek a
hlídaný štěkajícími psy. Výjev, který rozhodně nezve
poutníka na návštěvu a který vzbudí nejednu pochybnost o
správnosti cesty. Psi jsou naštěstí přivázaní, což nebývá
na Balkáně vždy zvykem, a značka na zbořené části statku je
jasným signálem. Přelézám tak ohradníky a vydávám se přes
statek směrem k lesu. Na cestě hned za statkem se k mojí modré
připojuje další modrá, díky čemuž si můžu užít luxus dvou
modrých směrovníků na jedné cestě. V Bulharsku není turistické
značení sjednoceno tak jako v České republice a o značení se
starají různé lokální, ale i celostátní instituce. V případě
dvou modrých značek bylo jedno značení provedeno zdejším
ministerstvem životního prostředí a druhé Bulharským
turistickým svazem. Luxus dvou modrých bere celkem rychle za své,
neboť na nejbližším rozcestí se značky dělí, přestože obě
směřují na Smoljanská jezera. Značka ministerstva vede vpravo,
značka turistického svazu vlevo.
Jasné potvrzení přísloví,
že „Všechny cesty vedou do Říma“. Jelikož jdu celou dobu po
značce ministerstva, věřím státní instituci i nadále a dělám
dobře. Za pár minut jsem u Smoljanských jezer s pěkným výhledem
na Orfeovy skály. Legenda
praví, že bájný pěvec Orfeus pocházel z Rodop a právě z
pohledů ze skal tyčících se nad jezery čerpal inspiraci pro své
písně.
Buď jak
buď, já teď potřebuji najít žlutou značku, která má podle
mapy vést ve směru na vesnici Stojkite a dál na městečko
Čepelare. U Smoljanských jezer žádná taková žlutá není, a
proto nezbývá, než se zkusit orientovat podle mapy. Kvalitní
značení v České republice má nevýhodu v tom, že člověka
trochu rozmazlí. Rozcestníky jsou systematicky umístěny u sebe na
jednom místě, ukazují více bodů, do nichž daná stezka vede, či
ukazují přesné vzdálenosti. Na něco takového v Bulharsku můžete
zapomenout. Přestože jsem procestoval Rilu, Pirin, kus Rodop,
Vitošu a další oblasti kolem Sofie, stále očekávám podobně
organizované značení jaké znám z ČR. Což o to, značení v
turisticky oblíbených oblastech Rily a Pirinu je dobré a splňuje
všechny nároky na bezproblémový a rychlý přechod pouze podle
značek, ale o něčem takovém si může člověk v zapadlých
koutech Rodop nechat jenom zdát. Hledání žluté mi tak zabere
trochu víc času, abych ji nakonec nalezl uprostřed lesa, kde
začíná prakticky z ničeho.
Další
značení je však už v pořádku, a tak pokračuji smrkovým lesem
podél sinice k prvnímu výraznému stoupání dne pod vrchol
Snežanka, dominantu celé oblasti, na jejímž vrcholu se tyčí
televizní vysílač. Zde mi poprvé dochází, že sněhu je v
Rodopech stále ještě dost a že běžecké boty a kraťasy nemusí
být tou nejlepší výbavou. Při stoupání se bořím místy až
po kolena a několikrát se propadnu až po pás. Celý výšlap
stojí asi tak dvakrát víc sil a třikrát víc času, než by stál
normálně, ale nakonec úspěšně odpočívám na liduprázdné
sjezdovce necelý kilometr pod vysílačem a snažím se zahřát
zmrzlé prsty na nohou. Z ničeho nic se vedle mě objeví chlapík a
ptá se, jestli jsem cestou nenašel mobilní telefon. Prý mu někde
tady vypadl z kapsy. To poslední co bych při výšlapu po kolena ve
sněhu hledal, byl mobil, a proto mu s pokrčením ramen sděluji, že
nikoliv. Chlapík tak dál pokračoval ve svém marném hledání po
celé sjezdovce, zatímco já se vydávám na cestu dolů. Jestliže
byl výšlap utrpením, pak je sestup po sjezdovce rájem. Slunce
stále ještě silně hřeje, nebe je bez jediného mráčku,
sjezdovka zeje prázdnotou a sestup příjemně ubíhá. Značku už
jsem dávno ztratil, ale stačí se držet sjezdovky, která do vsi
Stojkite vede stejně tak jako tak.
Stojkite je
vesnící, jež není důležitá pravděpodobně ničím, ale má
otevřenou restauraci a obchod, v němž se dají nakoupit potřebné
zásoby, v mém případě Fanta a pivo. Pokladní moc vstřícné
nejsou, ale není se čemu divit. Je už po šesté večer, šichta
jim brzy končí a po celém dni práce nemají nejspíš náladu
bavit se s nějakým cizincem, který neumí ani pořádně
bulharsky. Fantu si vychutnávám na hromadě klád před obchodem,
kde pohledem do mapy zjišťuji směr další cesty. Díky mé
šikovnosti mi v jenu chvíli z batohu vypadnou klíče a propadnou
škvírou mezi kládami někam do hlubin. Paráda. Druhé klíče
samozřejmě nemám z představy, že budu vysvětlovat majiteli bytu
v Sofii ztracené klíče, mi běhá mráz po zádech. Začínám tak
zmateně pobíhat kolem klád a zoufale se s nimi snažím hnout,
abych získal alespoň nějakou skulinku. Pohnout s kmeny vzrostlých
smrků, pevně navíc do sebe zaklíněných, je prakticky nemožné
a já už si v bulharštině pomalu připravuji fráze, kterými
majiteli bytu celou situaci popíšu. Klíče naštěstí nezapadly
až tak hluboko. Vidím je hned pod první kládou skrze malou
mezeru, kterou se mi přeci jen podařilo vytvořit. Protáhnout ruku
mezera neumožňuje, ale klacík se jí prostrčit dá. Několik
minut šťourání a jemné manipulace s klackem nakonec vedou k
úspěchu a já držím klíče úspěšně opět ve své moci. Mého
panického pobíhání sem a tam si všimly i prodavačky z obchodu.
Přestože jsem měl pocit, že jsme si během mého krátkého
nákupu nevytvořili nejlepší pouto, mýlil jsem se. Samy od sebe
ke mně přišly s otázkou, zdali nepotřebuji pomoct. Můžeme prý
zkusit s kládami pohnout společně, nebo můžou někoho zavolat.
Když jim vysvětlím co se stalo s tím, že už mám klíče
zpátky, ještě jednou se mě zeptají, jestli opravdu nepotřebuji
pomoct a pak s pozdravem odejdou. Velmi hezké gesto, které bych po
prvním dojmu vůbec nečekal, nakonec potvrdilo to, co se o
Bulharech říká. Pokud chceš poznat to nejlepší z Bulharů, musíš být v
nesnázích, z nichž ti pomůžou se dostat.
Jelikož
od Stojkite se trasa vracela zpět do zasněžených kopců, rozbil
jsem tábor kousek za vesnicí. Neměl jsem nejmenší náladu
stanovat na sněhu a nutno podotknout, že i v nižších polohách
byly noci celkem chladné. Přes den se teploty na slunci šplhaly
sice ke dvaceti stupňům, avšak v noci podaly stále ještě pod
bod mrazu. Kvůli tomu jsem noc strávil ne zrovna nejpohodlněji,
protože jsem si kvůli ušetření hmotnosti a prostoru vzal pouze
lehký spacák. Za nízkou hmotnost se holt musí zaplatit menším
pohodlím, ale noc sem přežil a celkem se i vyspal. V osm ráno se
tak vydávám znovu na cestu po žluté značce ve směru na
Čepelare. Úsek velmi připomíná stoupání z předchozího dne na
Snežanku. Spousta sněhu, občasné hledání značky, absolutně
liduprázdno. Menším zpestřením jsou popadané stromy, které
často blokují cestu, a tak si můžu vedle prodírání se houštím
a brodění sněhem občas přelézt i nějaký ten vzrostlý kmen.
Cesta však ubíhá rychle a až na jedno kritické místo, kde
značka úplně zmizí a kde nezbývá než zkusit štěstí podle
kompasu, se po necelých dvou hodinách dostávám na hlavní
červenou hřebenovku procházející velkou částí Rodop.
Důležitost hřebenovky je vidět i na značení, které je zde nové
a velmi dobré. Značky na kovových tabulkách v pravidelných
rozestupech a směrovníky ukazující hlavní směry na chaty
Studenec a Izgrev jenom potvrzují zkušenost z Rily a Pirinu, že v
Bulharsku značení dobré je. Jenom není bohužel dost prostředků,
aby bylo tak dobré všude.
Po
značce se vydávám na sever ve směru chaty Izgrev a dál na
přírodní památku Nádherné mosty jinak též překládané jako
Podivuhodné mosty. Hřebenovka samotná pokračuje kolem vrcholů
Malý a Velký Persenk až skoro na samotný kraj Rodop do vsi Čuren.
Cesta samotná není nijak obtížná. Mírné klesání a stoupání
po hřebeni komplikuje opět jenom množství sněhu, který v
poledním slunci začal opět tát, a tak výrazně zpomaluje tempo.
Bez sněhu by celá hřebenovka byla ideální trasou pro běhání v
horách, kdy by se dal velký úsek Rodop poznat v rámci hodin. Se
sněhem však cesta bohužel zabírá mnohem víc času, a proto je
potřeba stan a spacák na vícedenní přechod. Alespoň v mém
případě. Rodopy jsou hodně zalesněným pohořím a hřeben mezi
Studencem a Persenkem není žádnou výjimkou. Smrkové lesy jsou
všude kolem a cesta tak bohužel nenabízí mnoho výhledů. Těch
několik málo však stojí za to a jenom potvrzují už výše
zmíněné.
Celé
pohoří je neuvěřitelně členité, rozsáhlé a bez výraznějšího
hlavního hřebene jako je v Rile či Pirinu. Hory, hřbety a
nekonečná údolí jsou prakticky všude, kam oko dohlédne a při
pohledu na rozlehlost celého pohoří se člověk cítí tak nějak
menším. Není divu, že se bojovníci za bulharskou samostatnost a
účastnící protitureckých povstání z 19. století byli schopni
v Rodopech ukrývat celé měsíce, aniž by je úřady dopadly. Po
necelých čtyřech hodinách chůze, jednom opalování na sněhu a
několika přestávkách se dostávám k odbočce k Podivuhodným
mostům, která mě odvádí z hřebene pryč. Prudké klesání
lesem následované mírnějším klesáním po šotolině mě
přivádí k horské chatě Skalnite mostove, odkud je to jenom pár
set metrů k přírodní památce. Podivuhodné mosty jsou skalní
útvary připomínající mosty, které vznikly propadem stropů
podzemních jeskyní. Na délku skoro stometrové útvary jsou velmi
oblíbenou a často navštěvovanou památkou, a proto si ji
nenechávám ujít ani já.
Po
náležitém vychutnání a nafocení mostů si dávám přestávku
na pivo a polévku ve zdejší turistické chatě. Majitel si všimne
mojí výbavy a pochválí mi trailové boty Mizuno, prý je to jeho
oblíbená značka. Ihned dostanu doporučení, abych se přihlásil
na zdejší běžecký závod Persenk Ultra. Tři trasy o
vzdálenostech 50, 110 a 160 km probíhají křížem krážem celými
Rodopy a nabízejí alternativní možnost poznání hor pro někoho,
kdo se nebojí trochu popoběhnout. O závodě jsem slyšel už
minulý rok a barvitý popis majitele mě láká, abych jej letos
vyzkoušel. Přislíbím tak možnou účast a s rozloučením
„uvidíme se na závodě“ se rozcházíme. Vracím se k chatě
Skalnite mostove, odkud vede modrá turistická značka do vesnice
Hvoyna, cíle mého výletu. Jelikož mě sníh a horší značení
dost zpomalilo a jelikož nemám nejmenší tušení, jak bude
vypadat značení ve směru na Asenovgrad, rozhodl jsem se ukončit
trasu po nějakých 60 km. Ostatně to byla jedna z variant, se
kterou jsem počítal, takže mi rozhodnutí nedělá žádný
problém. Na chatě jsem se dozvěděl, že do Hvoyna to je ještě
tři hodiny chůze, a protože je už sedm večer, volím táboření
na planině asi hodinu cesty od Podivuhodných mostů. Druhá noc je
o něco teplejší než ta první, a přestože teploty klesají opět
pod bod mrazu, jsem schopen se celkem pohodlně vyspat i ve svém
lehkém spacáku, který má léty používání komfortní teplotu
někde kolem 15°C.
Ráno
mě čeká už jenom nenáročný a rychlý sestup do Hvoyna, jenž
by měl trvat přibližně dvě hodiny. Stále sleduji modrou značku,
avšak ta teď místo do Hvoyna míří na Cirikovu crkvu. Nu což,
modrá nejdřív projde kolem nějakého kostela a pak bude
pokračovat do vesnice. Tak si to aspoň myslím. Ve chvíli, kdy se
vydrápu do poměrně prudkého kopce ke kostelu a ocitnu se na
skalním ostrohu nabízejícím pěkné výhledy do okolí, ale žádné
pokračování značky, mi dochází, že jsem pravděpodobně už
včera sešel z hlavní modré a dostal se ke slepé odbočce vedoucí
pouze ke kostelu.
Nedá
se nic dělat, musím z kopce zpátky dolů a zkusit najít
pokračování modré. Vedle modré značky se pod kopcem objevuje i
zelená značka, které se chytím jako jediné možné naděje. A
podařilo se. Pár set metrů od kostela v severním směru se
napojuji opět na modrou vedoucí do Hvoyna. Značení je zpočátku
dobré a pečlivé, ale po hodině chůze se výrazně zhoršuje.
Vypadá to, že ministerstvu nezbylo v projektu dost peněz, aby se
celá trasa vyznačila pořádně až do Hvoyna. Krásné nové
směrovníky a kovové tabulky s modrou značkou postupně mizí a
jsou nahrazeny jinou modrou, kterou podle popisky kdysi naznačil
turistický spolek Plovdiv. Samotné značení je hodně staré a ani
moc nezohledňuje křižovatky, takže lesem sestupuji spíš podle
citu než podle značení. Když se dostávám ven z lesa na
šotolinovou cestu, ztrácí se i plovdivské značení. Výhledy do
údolí mi alespoň pomáhají bez problémů určit správný směr,
a tak pokračuji sestupem po šotolině prakticky až do Hvoyna. Cestou
potkávám pasáčka se stádem ovcí, který mi potvrdí správnost
směru, a tak se kolem jedenácté dostávám do cíle cesty. Sice
bez značení a po místních cestách, ale přece. Hvoyna sama
nenabízí žádné turistické zajímavosti, ale leží na hlavní
spojnici mezi Smoljanem a Plovdivem, a proto představuje ideální
bod pro dopravu zpět do Plovdivu či Sofie. Autobusů v každém
směru jezdí i několik za hodinu a k mému štěstí přijíždí
za deset minut přímý autobus do Sofie. Ideální načasování.
Rodopy
lze určitě doporučit. Rozsáhlé pohoří s jeho nesčetnými
roklemi, údolími, jeskyněmi, krasovými útvary a zapadlými
vesnicemi nabízí spoustu možností pro týdny cestování
uprostřed hlubokých lesů a krásné přírody. Méně rozvinutá
turistická infrastruktura přidává na pocitu dobrodružství, díky
čemuž jsou Rodopy ideálním místem pro někoho, kdo si chce užít
technicky nenáročných hor s malebnou přírodou, stranou od davů
lidí a turistického průmyslu.
Fotogalerie:
Žádné komentáře:
Okomentovat